KentMimari

CSO: 1992 Yılından Süregelen Bir Serüven

Bahsettiğim serüvenin kahramanı, Sıhhıye’de bulunan Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası (CSO) binası. Yapının elbette mimari bir hikayesi var. Bunun yanında 25 yıldır tamamlanamayan bir hikayesi daha oluşmuş.

Kısaca CSO Binası

Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası binası, 154 bin metrekarelik arazi üzerinde 5 bloktan oluşuyor. 2500 kişilik büyük salon, 1000 kişilik küçük salon, 1500 kişi kapasiteli fuaye, sanatçı çalışma binası, koro çalışma ve idare binası ile kapalı garaj yapısını içeriyor. Salonların biçimi küre şeklinde ve bu şekli verebilmek için günlük hayatta pek rastlamadığımız bir yöntem kullanıldı. Meslekten doğru bir refleksle bu yöntemi anlatmak için bu yazıya başladım. Fakat araştırma yaparken yapının Ankara’daki konumunun seçimi ile proje oluşum sürecinin de ilgi çekici olduğunu fark ettim. Tüm bunları harmanlamak istedim.

www.mesaholding.com.tr

Fiziksel ve Görsel Aks

1992 yılında, AKM CSO Konser Salonu ve Koro Binaları Mimari Yarışması ilan edildi. Yarışmaya 46 adet proje katıldı. Kazanan ise Uygur Mimarlık idi. Yapı, Anıtkabir ve Ankara Kalesi ile aynı aks yani; aynı doğru üzerine oturtuldu. Projenin mimarları Sema Uygur ve Özcan Uygur; Atatürk’ü “gelecek” olarak gördükleri için, geçmiş ve gelecek arasında bir es olarak görmüşler yapıyı. Bizlere, bu şehirde bir durak bırakmayı amaçlamışlar. Yapıya bir zaman biçmemişler ve “eskimeyen”, şehrin simgesi niteliğinde bir yapı olsun istemişler. Dolayısıyla yapının projelendirilmesi uzun emekler sonucu ortaya çıkmış. Yapının bulunduğu diğer aks ise Adliye ile Gençlik Parkı aksı yani; müzik yolu. Bu şekilde hem bir görsel hem de bir fiziksel aksa sahip olmuş. Anıtkabir’i gören tek açık alana kondurularak, yarışma şartnamesi de yerine getirilmiş. Böylece kentin hikayesinde yeni bir paragraf açmış.

Balon Kalıp

1997 yılında yapımına başlanıyor. Konser Salonları, pnömatik balon kalıp sistemiyle yapılıyor. Pnömatik balon kalıp adında da geçtiği gibi, gerçekten balon gibi şişirilerek içeriden betonarme işlerin yapılmasını sağlıyor. Böylece büyük hacimler, kolon ve kirişler olmadan elde edilebiliyor. Büyük salonun şişmesi 3 saat, küçük salon şişmesi ise 1,5 saat sürmüş. Beton katmanlar halinde püskürtülerek yapılmış ve her katmanda ayrı demir donatı yerleştirilmiş. Böylece büyük salonda beton kalınlığı 60 cm küçük salonda 38 cm genişliğe ulaşılmış. Oldukça emek ve sabır isteyen bu iş büyük uğraşlar sonucu tamamlanmış. Hatta mobil vinç kalıp şişirmeden önce zemine yerleştirilmiş ve içeride çalışması sağlanmış.

http://www.monolithic.org

AKM CSO Konser Salonu’nun 25 yıldır yapımı zaman zaman ivmelenerek zaman zaman ara verilerek sürüp gidiyor. Ne yazık ki tamamlanamadı. Umarım sahiplenilerek bir an önce tamamlanır. İnsanı insan yapan üretimlere bir yenisi daha eklenir. Ankara’ya bir renk getirir, biz de bu rengi sonsuzca dilediğimiz gibi paylaşabiliriz.

Sanat ile hoşça kalın,

Pnömatik balon kalıp imalatını merak edenler için:


Kaynakça

www.arkitera.com
www.mesaholding.com.tr
www.protamuhendislik.com.tr

2 Comments

  1. Ya da Ankara’nın merkezinde tek boş arazinin orası olmasından kaynaklanıyor olabilir mi?

    1. Şöyle ki Anıtkabir’i gören tek açık alan olduğu yazıda zaten belirtilmiş.

Bir Cevap Yazın