Bir sanatçının yaratma sürecine az da olsa şahit olduysanız, sonuçta ortaya çıkan eserleri, bitmiş halleri ile sergide görmek bambaşka bir duygu. Bu duygularla mart ayının ortasında açılması planlanan Av Mevsimi sergisini iple çekiyordum ama ne var ki martın başından beri hepimizi eve hapseden pandemi sebebiyle bu planlarım suya düşmüştü. Neyse ki Zuhal Baysar’ın Av Mevsimi adlı sergisi CerModern’de tekrar açıldı.
Her tablonun oluşmasını sağlayan sayısız katmanın içinde sizde kendi yerinizi bulmaya çalışırken resmin bir parçası olmaya başlıyorsunuz. Modern dünyadayken ilkel dönemlere gidiyorsunuz ama bir yanınız hep burada kalıyor. Çok karmaşık duygular içinde hem resimlerin tekniğinin akıl almaz zorluğuna hayran kalıyorsunuz hem de av ve avcı olma durumuna yepyeni bir bağlamda bakmaya başlıyorsunuz.
Serginin ana temaları olan av, avcı ve av dürtüsü kavramlarının modern yaşamdaki karşılıkları size aktarılıyor ve sanatçının da dediği gibi “İnsanın toplumsal yaşantısındaki avlanma ritüellerini” keşfediyorsunuz. Zuhal Baysar av dürtüsünü şöyle açıklıyor: “İlkel yaşam doğanın saflığını ve bilgeliğini taşır. İlkel insan bu saflığa saflığıyla karşılık vermiş; doğanın sert, acımasız kuralları karşısında kendi dürtüsel varlığıyla uyum içinde yaşayabilmiştir. Ancak günümüz insanı, kendisini korumaya aldığı sentetik bir yaşam alanı içinde doğanın kurallarına yabancılaşmıştır. Onu varoluşuyla tanıştıracak bir uyum denge mekanizması olmadan kendine yapay bir değerler bütünü icat etmiştir. Bu varlık alanı insanı kendisi ve yakın çevresi ile çevrili sınırlar içinde, kazanma ve kaybetme dürtüsüyle sınırlı bir ilişkiler bütününde tutar. İlkel dürtüler yerli yerindedir, ancak hedef değişmiştir. Avlanma artık 2 milyon yıl önce olduğu şekliyle kolektif ve eşitlikçi bir yapıya sahip değildir. Çünkü avlanma dürtüsüyle dikkatimiz, yemek bulmak amacıyla diğer hayvanlara değil, güç ve statü amacıyla birbirimize doğru yönelmiştir.”
Serginin odağında diğer eserlerin de çıkış noktası olan “Avlanma Günlükleri” adlı eskiz çalışmaları bulunuyor. Sanatçı, bir yıl boyunca her gün, o günle ilgili sıkıntılarını, sorunlarını ve yaşadığı olayları ortaya koyduğu eskiz çalışmaları gerçekleştiriyor ve sergiyi bu günlükler oluşturuyor. Sanatçı bütün eskiz çalışmalarını sergide paylaşmasa da var olan duyguları size hissettiriyor. Sergide bulunan tablolarda sanatçının Bilinç Katmanları adlı serisi plastik kurgusuyla temellenmiş durumda. Bilinç Katmanları’nda mesele edinilen insana ait duygu durumlarının üst üste karmaşık doğası ve bunların gerçek yaşamla çatıştığı, örtüştüğü durumlar, burada daha spesifik bir olgu olan avlanma ve av olma durumuna indirgenerek sizlere sunuluyor.
Zuhal Baysar’ın 11. Kişisel sergisi olan Av Mevsimi’nde daha önce hiç denemediği bazı 3 boyutlu eserleri de görüyorsunuz. Alçı, seramik ve kilden yaptığı heykellerle vurgulamak istediği kavramlar daha da ön plana çıkıyor.
Sergiyi Cer Modern Kuzey Hangar’da 3 Ocak 2021 tarihine kadar gezebilirsiniz. Mevcut karantina uygulamasına göre sergiyi hafta içi 11.00 ile 18.00 saatleri arasında ziyaret edebilirsiniz, hafta sonları ise kapalı. Ama gitmeden önce Cer Modern’i arayarak güncellenmiş saatleri sormanızda fayda var.